Od stycznia 2022 roku wprowadzone zostało świadczenia ratownicze w kwocie 200 zł miesięcznie z tytułu udziału w działaniach ratowniczych. Wypłacane będzie przez Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA.
➡️ wniosek należy złożyć do: Komendanta Państwowej Straży Pożarnej w Iławie
Dodatek przysługiwać będzie strażakowi ratownikowi OSP, który:
➡️ czynnie uczestniczył jako członek OSP w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych (wymagany bezpośredni udział co najmniej raz w roku) - przez co najmniej przez 25 lat (w przypadku mężczyzn) oraz 20 lat (w przypadku kobiet);
➡️ osiągnął stosowny wiek: mężczyźni 65 roku życia, a przez kobiety 60 rok życia.
Potwierdzeniem bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych od 1 stycznia 2022 r. jest dokumentacja prowadzona przez Państwową Straż Pożarną. Od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2021 r. jest to dokumentacja PSP lub pisemne oświadczenie trzech świadków. Udział w akcjach ratowniczych prowadzonych do 31 grudnia 2011 r. potwierdzany jest przez pisemne oświadczenie trzech świadków. Przynajmniej jednym ze świadków musi być osoba, która pełniła funkcje publiczne lub była zatrudniona w urzędzie obsługującym organ administracji samorządowej w okresie, kiedy wnioskodawca brał udział w działaniach ratowniczych. Oświadczenia podlegają weryfikacji przez Wójta pod względem jego wiarygodności, a następnie są przekazywane do zatwierdzenia właściwemu komendantowi powiatowemu Państwowej Straży Pożarnej.
Dodatkowych informacji udziela pracownik Urzędu Gminy Lubawa Marcin Deka pod numerem telefonu (89) 645 54 40.