UWAGA! Strona wykorzystuje pliki cookies, aby usprawnić działanie serwisu, oraz w celach statystycznych. Dowiedz się więcej w polityce prywatności.
Informacje dla mieszkańców Naszej Gminy
Ogłoszenia i komunikaty
19 marca 2025 r. w sali sesyjnej Urzędu Gminy Lubawa odbyły się gminne eliminacje Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej „Młodzież zapobiega pożarom”.
Gminny konkurs przebiegł we współpracy z Państwową Straż Pożarną, którą reprezentował mł. bryg. Krzysztof Rutkowski, dowódca JRG, będący jednocześnie komendantem gminnym OSP Gminy Lubawa.
W OTWP udział biorą dzieci i młodzież w trzech grupach wiekowych:
I grupa - uczniowie szkół podstawowych, klasy I-IV,
II grupa - uczniowie szkół podstawowych, klasy V-VIII,
III grupa - uczniowie szkół ponadpodstawowych.
W eliminacjach gminnych uczestniczyło 22 uczniów z I, II i III grupy wiekowej z 4 szkół z terenu gminy Lubawa: Szkoła Podstawowa w Prątnicy, Szkoła Podstawowa w Złotowie, Szkoła Podstawowa w Grabowie-Wałdykach oraz Akademicki Zespół Placówek Oświatowych w Fijewie.
Test wiedzy składał się z 30 pytań zamkniętych- jednokrotnego wyboru.
Zwycięzcami eliminacji gminnych w poszczególnych grupach zostali:
- w grupie I:
I miejsce Wojciech Empel - SP w Złotowie
II miejsce Nikodem Zieliński - SP w Złotowie
III miejsce Marcelina Liszewska - SP w Prątnicy
- w grupie II:
I miejsce Adrianna Przyborowska - SP w Prątnicy
II miejsce Jakub Cieśniewski - SP w Złotowie
III miejsce Kacper Kruszyński - SP w Prątnicy
- w grupie III:
I miejsce Zofia Zawadzka - AZPO Fijewo
II miejsce Alicja Liszewska - AZPO Fijewo
III miejsce Julia Rutecka - AZPO Fijewo
Nagrody i pamiątkowe dyplomy wręczył Wójt Gminy Lubawa, a zarazem Prezes Zarządu Oddziału Gminnego ZOSP RP w Lubawie Tomasz Ewertowski, który podziękował wszystkim za udział w konkursie. Pogratulował także uczestnikom podkreślając, że tematyka konkursu wymaga bardzo szerokiej wiedzy nie tylko z zakresu ochrony przeciwpożarowej, ale także ekologii, ochrony środowiska, historii czy pierwszej pomocy.
Turniej popularyzuje podstawowe zasady bezpieczeństwa pożarowego, kształtuje umiejętności w zakresie ochrony ludności, ekologii i rolnictwa, jak również uczy zasad zapobiegania powstawaniu zdarzeń zagrażających zdrowiu i życiu ludzkiemu oraz sposobów postępowania w przypadku ich zaistnienia w życiu codziennym.
Zwycięzcy eliminacji gminnych będą brali udział w eliminacjach powiatowych. Gratulujemy!
Uwaga!
W naszej okolicy powstało nielegalne wysypisko śmieci, które stanowi zagrożenie dla środowiska i zdrowia publicznego oraz dla estetyki otoczenia.
W dniu 14.02.2025r zgłoszono do Komisariatu Policji w Lubawie za pośrednictwem Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa zaśmiecanie, które ma miejsce przy drodze gruntowej relacji Losy - Grabowo, ok. 100 m za tzw. żwirownią.
Policjanci apelują do wszystkich, którzy posiadają wiedzę w tym temacie, znają osoby, które wyrzucają niezgodnie z przepisami różne rzeczy, o kontakt z komisariatem lub dzielnicowym. Policja zapewnia pełną anonimowość.
Chcielibyśmy zaznaczyć, że koszty związane z usuwaniem takich nielegalnych wysypisk ponoszą wszyscy mieszkańcy. Każdy z nas, poprzez opłaty związane z utrzymaniem porządku w gminie, finansuje tego rodzaju akcje. Dlatego tak ważne jest, aby zgłaszać wszelkie nieprawidłowości i pomagać w identyfikowaniu sprawców takich wykroczeń.
Wasza pomoc jest nieoceniona w walce z tego rodzaju wykroczeniami.
„OPIEKA WYTCHNIENIOWA” – EDYCJA 2025
Informujemy, że Gmina Wiejska Lubawa pozyskała środki finansowe w kwocie 64 515,00 zł z Programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej pn. „Opieka Wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025.
Głównym celem Programu jest wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad:
- dzieci do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie lub,
- osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie: o znacznym stopniu niepełnosprawności lub traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Program ma za zadanie odciążenie członków rodzin lub opiekunów osób z niepełnosprawnością poprzez wsparcie ich w codziennych obowiązkach lub zapewnienie czasowego zastępstwa. Dzięki temu wsparciu osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki dysponować będą czasem, który będą mogły przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw.
Realizatorem Programu na terenie gminy jest Ośrodek Pomocy Społecznej Gminy Lubawa.
Ostatnia szansa na zmianę deklaracji – Ruszają kontrole!
Trwa kontrola deklaracji mieszkańców gmin zrzeszonych w Związku Gmin Regionu Ostródzko-Iławskiego „Czyste Środowisko” – Deklaracje pod lupą.
Związek przypomina, że po pierwsze, trzeba pamiętać o złożeniu deklaracji dotyczącej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a po drugie, aktualizować ją w przypadku zmiany liczby osób zamieszkujących nieruchomość, np. w wyniku urodzeń lub zmiany miejsca zamieszkania.
- PIERWSZA DEKLARACJA:
Jeśli deklaracja jest składana po raz pierwszy, należy to uczynić w ciągu 14 dni od dnia zamieszkania lub momentu powstania odpadów komunalnych na nieruchomości, podając rzeczywistą liczbę mieszkańców.
- AKTUALIZACJA DEKLARACJI:
W przypadku zmiany liczby mieszkańców, a co za tym idzie, zmiany wysokości opłaty, deklarację należy zaktualizować do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, podając aktualną liczbę osób.
- Konsekwencje:
W przypadku braku złożenia lub aktualizacji deklaracji, odpowiedni organ będzie zmuszony określić wysokość opłaty zgodnie z obowiązującymi przepisami, w ramach postępowania podatkowego — informuje Związek „Czyste Środowisko”.
Deklaracje można złożyć bez wychodzenia z domu, korzystając z opcji e-deklaracji: https://czystesrodowisko.eu/page/68/e-deklaracja
Informacja dla właścicieli nieruchomości zabudowy jednorodzinnej
kompostujących bioodpady
Działając w imieniu Zarządu Związku Gmin Regionu Ostródzko-Iławskiego „Czyste Środowisko” w związku z obowiązkiem nałożonym na Związek Gmin na podstawie art. 3b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2024 poz. 399), który to zobowiązuje Związek Gmin do osiągnięcia w poszczególnych latach określonych poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych zwracamy się do Państwa z prośbą o współdziałanie w realizacji powyższego obowiązku w celu zachowania wspólnego dobra jakim jest czystość naszych miast i wsi.
W związku z powyższym Zarząd Związku Gmin zwraca się z prośbą o wypełnienie oświadczenia dotyczącego ilości wytworzonych i skompostowanych we własnych kompostownikach odpadów BIO. Prosimy o wskazanie w oświadczeniu przybliżonej ilości odpadów ulegających biodegradacji (wyrażonej w kilogramach).
Wypełnione oświadczenia należy dostarczyć poprzez:
- wysłanie skanu oświadczenia na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.lub przez platformę ePUAP,
- wysłanie oświadczenie na adres: Związek Gmin Regionu Ostródzko-Iławskiego „Czyste Środowisko”, ul. Czarnieckiego 28, 14-100 Ostróda,
- złożenie oświadczenia w BOK Związku Gmin, ul. Czarnieckiego 28, 14-100 Ostróda.
Dane zawarte w ankiecie będą wykorzystywane przez Związek Gmin przy obliczeniu osiągniętego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (art. 3b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399).
Dane dotyczące zagospodarowania bioodpadów przez mieszkańców zostaną uwzględnione przy obliczeniu wskaźników sprawozdawczych.
Prosimy o dostarczenie oświadczenia najpóźniej do 11 marca 2025 r.
link do oświadczenia: https://czystesrodowisko.eu/page/141/druki-do-pobrania